Dag 30 t/m dag 35 - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu Dag 30 t/m dag 35 - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu

Dag 30 t/m dag 35

Door: Gryt Ytsma

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Grytsje

31 Mei 2014 | Frankrijk, Reims

26/05 tot en met 31/05

Deze week begon heel mooi.
Gisteren zijn we wezen eten bij de pizzeria omdat alle winkels op zondag vroeg sluiten.
Weer op weg naar de camping liepen we lands de Maas. Daar lag een Nederlands schip: De Ms. Marianne .
Gosse groette en we werden uitgenodigd voor een praatje en een drankje. Ze vroegen ons waar we de volgende dag naar toe zouden gaan. We gingen naar Revin. Zij ook ! Wij mochten meevaren als we dat leuk vonden. Nou ja, geweldig toch ! Dus dat is waar deze week is mee begonnen.
Heel mooi om mee te maken hoe dat, door de sluis.
Ook de huizen bekijken vanaf het water is prachtig.
Het miezerde zo nu en dan maar toen we in Revin aankwamen regende het behoorlijk.
Eerst even wachten tot de bui over was. Meestal duurt dat maar 10 minuten maar nu dus 2 uren.
Toen het droog was namen we afscheid van Kees en Marianne.

Wederom te voet en op weg naar de camping. De receptie was gesloten, maar je kon zelf een plekje zoeken. Nou zijn pelgrims/lopers niet in het bezit van stoelen, dus is een bankje altijd welkom. We vonden een mooi plekje achter een bankje.
Bleek dat geen plaats te zijn !
Gosse heeft al zijn charmes in de strijd gegooid om de mevrouw van de receptie over te halen om ons daar te laten staan. En het is gelukt !
Op deze camping hadden we weer veel belangstelling. Velen benijden ons en iedereen wens ons een goede tocht toe.

Even over hoe we 's morgens uit de tent komen:
Om 6 uur worden we wakker en dan kleden we ons halfliggend/zittend aan. Grietje gaat naar buiten en verzameld alles wat los ligt: De rugzakken, schoenen, waterflessen, enz.
Bij droog weer word het op het bankje gezet, als het regent probeer je een plekje in het washok of zoals bij deze camping de spullen in de kantine te leggen.
Ondertussen rolt Gosse de matjes en slaapzakken op. Als die dan ook uit de tent zijn kan Gosse zich opfrissen en gaat Grietje de tent aan de binnen en buitenkant afdrogen. Alle water wat je er op deze manier al afhaalt, hoef je niet meer mee te sjouwen.
Deze dag hadden we pech want het begon te regenen, dus zo snel mogelijk afbreken en binnen brengen. Dan alles inpakken, een broodje in de hand en op weg.

Het regende en we liepen bij de weg langs, dit was een kortere routen naar onze volgende camping. Het was een hele klim want de weg liep een heel eind omhoog. Geen bankjes, dus dan maar rusten bij de vangrail. Als het slecht weer is ga je ook niet op de grond zitten, maar je moet wel na anderhalf tot twee uur de rugzak af. Dat heb je echt nodig.

Bij aan komst op de camping hebben we voor 1 nacht in een chalet geslapen. We waren behoorlijk verkleumd.
Op woensdag (28-05, dag dag 32) zijn we weer vroeg opgestaan want we hadden een grote route voor de boeg. Door de regen waren de paadjes glad. De oversteek over de beekjes vond Gryt eng maar we hebben de overkant gehaald.
Wat ons opvalt is dat veel kerken onderweg dicht zijn. Bij navraag is dat omdat veel uit de kerken gestolen word en dus de deuren niet altijd meer open zijn.
Wij willen ook altijd graag 's morgens even koffie drinken onderweg, even een opkikkertje. Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Vandaag is zo'n dag. Niks open of gewoon niet aanwezig. Gelukkig nog wel een bakker.
Rustplekken vandaag bijv. op de trap van de kerk, een "leugenbank"naast de kerk, een paar pallets in een bos.
De laatste 10 km. waren heel zwaar door veel begroeide paden. Hoge richels en nat. Goed uitkijken waar je je voeten neerzet.
Eindelijk, na dik 10 uur zijn we op de camping. Prachtig plekje met tafel en stoelen.

Op Hemelvaartsdag vroeg op weg. De bakker is al open, dus lekker vers brood.
We hebben onderweg maar wat gezonden. Ook onderweg stil gestaan en allen maar luisteren naar de stilte en de vogels. Prachtig!
Aan het begin van deze dag wisten we niet waar we vannacht zouden slapen. We komen een huis voor pelgrims voorbij, maar eigenlijk is het nog te vroeg. Toch maar vragen. De beheerder zegt dat er in een dorp verder ook zo'n soort huis is. We besluiten dat dan maar te doen, na een heerlijk glas appelsap.
In Houtville bellen we aan op het adres dat inderdaad in ons boekje staat. We worden hartelijk verwelkomd. Mevrouw vraagt of we willen drinken en eten. Wij zeggen dat we alleen een plaatsje nodig hebben om te slapen.
Maar dan zijn we op het verkeerde adres. De heer des huizes loopt met ons mee en zorgt ervoor dat er iemand komt met de sleutel.
Een prima plek. We hebben zuurkool gegeten.
Het was ons die dag ook eindelijk gelukt om een postagentschap te vinden die nog open was toen wij voorbij kwamen. Wat extra postzegels gekocht en verslagen opsturen.

Op vrijdag zijn we goed begonnen. Het liep goed, al steeg de weg wel. We liepen door grote graanvelden. In het dorp Chateau- Porcien bij de bakker stokbrood en wat lekker gekocht.
Geen koffie dus dan maar rusten op een bankje.
De route ging verder langs een kanaal over een jaagpad. Er was een stuk van 45 km. wat erg overgroeid was en veel takken op de grond lagen.
Je word doodmoe van steeds bukken en vooral kijken waar je de voeten neerzet.
In Asfeld hebben we uitgekeken naar onderdak maar deze was er niet. Het volgende dorp had een auberge. Dan die maar, want we waren moe.
'Avonds kijken we hoever de route van de volgende dag is. We willen naar Reims, ook omdat Henk en Aukje (broer Gryt en zijn vrouw) langskomen.
Het is ons gelukt. Het was prachtig weer en het lopen ging goed.
Vaak even rusten onderweg, want anders hou je het niet voel.
In Reims ook weer een leuke ontmoetingen:
- Een Koreaan op de fiets die naar Normandie ging. Hij vond ons helemaal geweldig. Hij maakte foto's en lachte veel.
- Een jonge vrouw fiets ons voorbij en groet vriendelijk. Even later als wij voor een kerk zitten komt ze aan fietsen en heeft een zak amandelbiscuits voor ons. "Kadootje, als je in Reims bent moet je dit eten".
Van zulke ontmoetingen word je helemaal blij.

Voor onderdak moesten me nog een heel eind lopen. Er was een middeleeuws feest in de binnenstad, dus dat werd hordenlopen. In een voormalig klooster konden we 2 nachten blijven.
Morgen een rustdag: Henk en Aukje komen lang en we gaan naar de basiliek.

Dit was het voor deze week. Hartelijk groet uit Reims

• 04 Juni 2014 - 17:30

Baukje:

Gosse en Grietsje, wij genieten van jullie reis verslagen. Als jullie thuis zijn kunnen jullie er wel een heel boekwerk van maken. Zou leuk zijn. Heel veel sterkte en goede wensen sturen wij naar jullie. een groet van Rommert en Baukje

• 04 Juni 2014 - 17:56

Elly Koopman:

Alles gelezen, prachtige verhalen. En wat beleven jullie veel onderweg. Fijn, dat het lopen goed gaat met jullie allebei. Kijk al weer uit naar de volgende verslagen. Buen Camino verder!!! Groetjes, Elly

• 04 Juni 2014 - 19:13

Willy:

Hoi Gosse en Grietsje,

It wie wer moai om wat fan jime te hearen.
    It binne wer prachtige ferhalen jimme ha al wer hiel wat belibbe underweis.
    Sjoch wer ut nij de folgende ferhalen en foto's

Alle goeds en folle rin plesier.

Groetnis ut Burgum

Willy

• 04 Juni 2014 - 19:33

Aaltsje:

Gosse en Gryt,
    Wat moai om jim sa op jim reis folgje te kennen !
    Prachtige ferhalen, wat in yndrukken en wat is it moai dat jimme dizze
    reis no tegearre dwaan kenne

Wy winskje jim allebeide in hiele protte sukses ta

Groeten fan de Burgummerheide,
    Doede & Aaltsje

• 04 Juni 2014 - 20:05

Janny Van Der Veen:

Hallo Gosse en Grytsje,

Jullie hebben al heel wat kilometers in de benen! Gelukkig dat de voeten van Grytsje weer wat zijn opgeknapt. Het lijkt me knap vervelend om met blaren te moeten lopen. Op een gegeven moment zal je er wel doorheen lopen, maar toch.... Een mooie afwisseling trouwens om een stukje te mogen meevaren.
    Erg leuk om ons zo deelgenoot te laten zijn van jullie grote reis naar Santiago en kijken uit naar het volgende verslag.

Een groet uit Noardburgum van Jelte en Janny van der Veen.

• 04 Juni 2014 - 23:53

Thony En Laura:

Hallo Gosse en Grytsje,
    wat fijn, zo'n reisverslag. Wat een ervaringen en mooie ontmoetingen onderweg. Prachtig om zo een beetje mee te kunnen reizen.
    Gods zegen toegewenst.
    Groetjes uit Burgum.

• 05 Juni 2014 - 09:56

Tineke Rozema:

Hallo Gosse en Gryt,

Ik geniet enorm van jullie verhalen, belevenissen en ontmoetingen. Krijg zelfs zin om mee te gaan wandelen....het werkt aanstekelijk! Fijn om te horen hoe God steeds weer voorziet in wat jullie nodig hebben.
    Smaakte de Belgische friet.........? want natuurlijk moet je die gegeven hebben als je door Belgie gaat. Ik hoop dat je blaren inmiddels zijn opgedroogd, Gryt en je weer vrij en voluit kunt wandelen.
    Nog veel wandelplezier samen en ik zie uit naar jullie volgende verhalen.

Be blessed and be a blessing.

Tineke

• 05 Juni 2014 - 21:02

Ellie Van Akker:

Jeetje, Gosse en Griet, troch jimme ferhalen kromme myn tjennen.
    mooie foto,s. even een blik op jullie voetpad. Ik probeer op facebook meerdere foto,s te bekijken maar dit lukt niet.Succes en think foaral om de rustmominten. Jimme contacten binne ek bysunder.

Groeten Henk en Ellie

• 10 Juni 2014 - 12:13

Sibbe En Marian:

Hallo Gosse en Gryt,

mooi om te lezen, we genieten er van. mooie avonturen.
    Succes verder
    De Harekiet.