Dag 44 t/m 50, 9 juni t/m 15 juni - Reisverslag uit Chablis, Frankrijk van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu Dag 44 t/m 50, 9 juni t/m 15 juni - Reisverslag uit Chablis, Frankrijk van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu

Dag 44 t/m 50, 9 juni t/m 15 juni

Door: Gryt Ytsma

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Grytsje

15 Juni 2014 | Frankrijk, Chablis

Maandag 9 juni
We vertrokken uit Chavanges na een heerlijke nachtrust op de grond. Op de beschikbare slaapkamer was het te warm en te stoffig. We zijn door prachtige dorpjes gekomen met vakwerkhuizen en kerken. Het leek wel een museumroute. Maar wat ons telkens verbaasd, geen mensen buiten?!
Ik denk dat ze ons voor gek verklaren dat wij met zo'n hitte gaan wandelen. Vandaag hebben we in een bijzonder huis geslapen, het jachthuis van het kasteel in Brienne le Chateau. We beseffen ons ook dat we al 2 weken de tent niet meer gebruikt hebben. Soms is er geen camping en er zijn ook steeds meer onderkomens voor pelgrims.

Dinsdag 10 juni
We zijn om half 7 vertrokken. Om de hitte overdag een beetje te ontlopen proberen we als het nog koel is een flink eind te lopen. Vandaag ging de route een heel stuk door de bossen. Lekker voor de schaduw, maar er kwam maar geen eind aan. Je hebt ook geen oriëntatiepunten, alle bomen lijken op elkaar. Gek, du muggen wisten ons wel te vinden ! We zijn gestopt in La lôge aux Chevres, daar was een Gite d'etappe. Daar kwamen ook 2 pelgrims op de fiets. Heel vaak zitten we samen in een huis/ruimte die voor meer pelgrims bedoeld is.
Als we in het gastenboek schrijven kom je wel bekende namen tegen

Woensdag 11 juni
Weer vroeg vertrokken, maar..... de bakker was pas om 8 uur open. Toch maar gewacht want we weten nooit of er in het volgende dorp wel een bakker is. Ook is er bijna nergens een café voor een kopje koffie, dan zelf maar maken onderweg. We zaten in een bushokje (want zoals eerder al genoemd, bankjes zijn zeldzaam). In dit dorp (Marolles Les Bailly) kwam een aardige buurman vragen of we ook koud water wilden hebben. Hij wilde ook wel koffie voor ons zetten !!! Heerlijk ! Wij konden weer verder.
Het was vanmorgen wat koeler. Vannacht heeft het geregend, ook onweerde het.
Even nog een rustpauze bij een kersenboom, daar hebben we van genoten.
In Bar sur Seine aangekomen zijn we eerst boodschappen gaan doen. We hadden een lijstje gemaakt met allemaal dingen die uit een grote supermarkt moesten komen. Gosse heeft zich opgeofferd om dat te doen. Hij kwam er helemaal gestressed uit. Wat een grote winkel, en je zoekt je suf om dingen die er heel anders uitzien. Maar het is gelukt (op wat kleine dingetjes na). Toen op naar de Marie (gemeentehuis) en vragen om onderdak. En dan word je door een medewerkster persoonlijk naar de pastoor gebracht. Een hele vriendelijke man. Hij zat in een rolstoel, dus kon zelf niet veel voor ons doen.
De hulptroepen bestonden uit 2 andere priesters die ons naar een catecheselokaal brachten waar we op de grond konden slapen. Achterom konden we bij de priester naar binnen om te douchen, geweldig.

Donderdag 12 juni
Het was weer behoorlijk warm, dus 's ochtends maar weer vroeg weg. Eerst het punt van de route opzoeken. Een heel stuk door het bos langs de Seine, mooie route.
Een paar keer ook een heel heet stuk door de wijnvelden. Pauze houden is heel belangrijk !
Toen we in Bagneux la Fosse aankwamen was het nog vroeg in de middag. We hebben dan ook besloten om nog 4 km. verder te lopen. Daar is ook een Gite d'Etappe. Toen we daar aankwamen was er niemand, ze waren aan het werk op de wijnvelden. We hebben bijna 2 uur gewacht, maar het was het wachten waard. Prachtige kamers, en weer helemaal voor ons alleen. Dit was in Bragelogne.

Vrijdag 13 juni
Eerst naar de bakker, ons bestelde brood ophalen. De route voor vandaag liep weer voor het grootste gedeelte tussen de wijnvelden door. In Etourvy hebben wij pauze gehad op het dorpsplein met een chocoladetoetje en frisdrank. En dan weer op weg. Vrijdag de 13de is voor ons een heel speciale dag geworden. Wij vervolgden onze route en kwamen een Nederlandse mevrouw tegen, zij vroeg of we koffie wilden. Dat sla je niet af !
Van een pool hadden we haar adres ook gekregen, maar je gaat toch niet stoppen na 15 km ? Deze mevrouw heeft namelijk ook een refugio, maar niet op commerciële basis. Maar van de gesprekken die we voerden waren we behoorlijk onder de indruk. Zij was pastor geweest in een verpleeghuis, dus ze kon ook hele indringende vragen stellen. Ze had echt belangstelling voor ons, en wij voor haar.
Ze wilde haar huis beschikbaar stellen voor pelgrims en voor mensen die stilte zoeken met wat verdieping.
Omdat ze moet leven van een uitkering spaart ze voor alle bouwmaterialen die ze nodig heeft om de verbouwing van haar huis af te maken.
Door een auto-ongeluk is ze volledig afgekeurd, maar ze kan veel voor een ander betekenen ondanks haar beperking.
Om een lang verhaal in te korten, wij zijn bij haar gebleven en hebben gewerkt voor ons onderdak.
De maaltijden hebben we een gift voor achtergelaten.
Gosse heeft een tafel geschuurd en ik heb in de groentuin gewerkt.
Wie belangstelling heeft voor het project van Ingeborg Crum: www.weerwoord.com
Vandaag heel veel indrukken die niet te beschrijven zijn.

Zaterdag 14 juni
We zijn na een goed ontbijt (met lunchpakket en de zegen) weer op weg gegaan. Eerst ging het goed, maar na ca. 8 km. kreeg ik last van mijn heup en kon bijna niet meer lopen.
Na rusten en een pijnstiller toch maar weer op weg.
Gosse heeft zijn stok aan mij gegeven en mijn waterflessen gedragen.
Toen ging het wat beter. Onderweg zagen we nog jonge hertjes, die heel nieuwsgierig naar ons keken, prachtig!
Toen we in Tonnerre aankwamen, was daar het kampioenschap Jeu de Boules bezig. Wat een mensen, het was even laveren. We hebben via de VVV weer een slaapplek gekregen in een gedeelte van het gebouw van de scouts. Gosse is gaan winkelen zodat ik kon rusten.

Zondag 15 juni
We hadden direct in het begin moeten klimmen, een groot gedeelte via trappen naar een kerk boven op de berg. Met mij ging het goed, maar Gosse liep niet lekker. Hij bleek zich gisteren bij het winkelen lelijk verstapt te hebben. Hij had een trapje over het hoofd gezien. De hele dag heeft dit hem geplaagd. IN Tissey was er feest, daar hebben we koffie en patat gehad. Het was vandaag koeler, goed weer om te lopen.
In Chablis (ja, wijn) zijn we gestopt. Ook hier weer een speciale ruimte voor pelgrims, een voormalig klooster. We eten vandaag minestronesoep met stokbrood. Wel even een fles wijn gekocht, dat maakt het compleet.

Aantal km. deze week: 169 km.
Een hartelijke groet van ons uit het zonnige Frankrijk!

• 20 Juni 2014 - 16:54

Griet Ongersma:

Wat heerlijk om jullie verslagen te lezen. Wat maken jullie bijzondere ontmoetingen mee! Fantastisch!!!! Groeten van Griet.

• 20 Juni 2014 - 18:31

Elly Koopman:

Dag Gosse en Gryt,

Wat komen jullie toch vaak op bijzondere slaapadressen terecht! Heel bijzonder ook bij die nederlandse mevrouw. Wat doen jullie veel indrukken op hè? Hoop, dat jullie gevrijwaard zullen blijven van vervelende blessures. Maar je ziet, Gosse struikelt over een trapje en .....pijn. Gelukkig is het goed gegaan. Maar goed uitkijken hè.
    Gosse, de uitnodigingen voor de Zomerexpositie zijn de deur uit. En het meeste werk is klaar. We zijn met z'n allen heel benieuwd hoe die eruit komt te zien. We vieren op de openingsavond 4 juli, het 25-jarig bestaan van het Jabikspaad èn het 25-jarig bestaan van de regio Fryslân van het Genootschap van Sint Jacob. Bij een bakker in Franeker heb ik stukjes oranjekoek besteld als tractatie bij de koffie. Op deze stukjes komt harstikke mooi het logo van het Genootschap met daarin de wulk, 25 en een stukje van de Friese vlag en onder het geheel Regio Fryslân. Heel mooi logo geworden! Leuk hè? Ga vragen of we dit logo kunnen krijgen om b.v. voortaan op de nieuwsbrief te zetten of voor andere doeleinden, die onze regio betreffen.
    Nou luitjes, dan weten jullie weer het een en ander van hoe het hier gaat.
    Wens jullie alle goeds en natuurlijk: Buen Camino!
    Groetjes, Elly

• 22 Juni 2014 - 13:45

Laura:

Wat een bijzonder verslag weer. Ik heb ook al even gekeken op de site van weerwoord. Alweer een mooie ontmoeting. Hopelijk gaat het snel weer beter met de lichamelijke ongemakken. Jullie leggen ook zoveel kilometers af, dan moet er ook haast wel eens een misstap ergens tussen zitten. We hebben vanmorgen in de kerk weer samen voor jullie gebeden. Fijne reis verder onder Gods leiding!