Dag 51 t/m 57 16 t/m 22 juni - Reisverslag uit La Charité-sur-Loire, Frankrijk van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu Dag 51 t/m 57 16 t/m 22 juni - Reisverslag uit La Charité-sur-Loire, Frankrijk van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu

Dag 51 t/m 57 16 t/m 22 juni

Door: Gosse Ytsma

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Grytsje

22 Juni 2014 | Frankrijk, La Charité-sur-Loire

Deze week zal ik weer het verslag schrijven.
Soms is het moeilijk:
-Wat schrijf je in je persoonlijk verslag ?
- Wat is de moeite waard voor de volgers?

Maandag
Het lopen wilde bij ons beiden niet zou.
We waren mooi op tijd op weg: 6.30 uur liepen we al uit Chablis op weg naar Auxerre. Door het wisselende weer toch iets meer kleding aan gedaan maar als de zon er dan door kwam was dit veel te warm.
We liepen het grootste deel van de dag door de bossen.
Er zat ook een flinke klim in. Van 150 meter naar 244 meter, over een stuk van 150 meter dus ga maar na: het luie zweet kwam er goed uit !
Net voor Auxerre as de weg wat veranderd waardoor we ook nog 4 km verkeerd liepen. In Auxerre kregen we een plekje in een gemeentelijke refuce, hier troffen we een Nederlander die op de fiets op weg was.
Het hoogte punt voor mij was: Karnemelk (sûpe) gevonden in de winkel, heerlijk !

Dinsdag
Weer vroeg op pad. Het is zo mooi dat de bakkers hier meestal om 6.30 uur al open zijn. Ook treffen we het dat we om goed 9.00 uur in Champs sur Yonne een restaurant was, welke open was. Dus een grand Caffe.
Nou ja, die grote koffie is voor on nog een Haags bakkie, maar ja anders krijg je een vingerhoedje vol.
In deze plaats konden we de goede afslag niet vinden, maar een vriendelijke mijnheer liep met ons mee erheen en ging pas weg toen we echt de goede weg in gingen.
Dit was een weg langs een kanaal.
"Wat een huizen", prachtig !
Wat ook grappig is dat er zo veel sluizen in het kanaal zitten dat twee boten ons voorbij voeren die even verder in de sluis lagen. Natuurlijk even praten. Het bleken mensen uit Australië.
Wij liepen verder, de boten halen ons in en bij de volgende sluis even weer praten, zo ging dat tot onze route van het kanaal afboog.
Het was een prachtige route en in Arcy sur Cure hebben we voor het eerst sinds een hele tijd onze tent weer opgezet.

Woensdag
We hadden het zo gepland dat wij vandaag redelijk op tijd in Vezelay konden zijn. Ondereg hebben we zelf koffie gezet (oploskoffie), want in geen enkel dorp waar we door kwamen was nog iets van voorzieningen.
Dan komt het moment dat je Vezelay voor het eerst in de verte ziet. Geweldig !
Dan samen naar boven klimmen via "de weg van St. Marten".
Samen door de poort van het kruis en samen Vezelay binnen stappen.
Wat een emoties. Dan laten inschrijven bij het pelgrimsonderkomen en een nieuw pelgrimspaspoort gehaald.
Onze is nl. bijna vol met stempels en Vezelay is weer een doorstartpunt.
Om 18.00 uur zaten we bij de Vespen en hebben meegedaan met de eucharistie viering. Geweldig!

Donderdag
We zaten om 7.00 uur in de kerk voor het lauden. En aan het eind van de dienst werden de pelgrims bij naam naar voren geroepen en staande tussen de zingende broeders en zusters kregen we de Benediction (zegen).
Het was heel emotioneel en we zijn daarom na de dienst daar de krypte gegaan die is onder het altaar. Daar hebben we gezeten, gebeden en kaarsjes aangestoken voor de vele die ons lief zijn.
Na dit zijn we gaan ontbijten bij de bakker. Het was al laat toen we uit Vezelay vertrokken. Faarom een korte routen: Naar Breves.
We hadden ook nog geen tijd gehad om ons in de nieuwe route te verdiepen, dat hebben we toen gedaan. We hebben rustig aan gedaan en hadden veel te bepraten. Dat resulteerde er in dat we tekens gemist hebben en 4 km. extra hebben moeten lopen.
's Avonds had Grytje een fietser uitgenodigd voor een glaasje wijn. We hebben een goed gesprek gehad in Engels/Frans en Frysk.
Maar het verbazende is dat deze man bij het afscheid bijna emotioneel is. Je denkt dan: "Waar hebben we het over gehad wat hem zo geraakt heeft ?"

Vrijdag
Op weg naar Varzy maar eerst natuurlijk naar de bakker. Wachten op het dorpsplein want het is een rijdende bakker.
Het lopen ging redelijk vlot al was de route erg warm. Toen we in Varzy bij de Marie kwamen werd ons verteld dat de refuce op de camping staat en dat is 2 km. buiten Varzy. Maar wel een heel leuk plekje.
Op de camping treffen we nog Friezen, dus we hebben echte koffie gehad.

Zaterdag
Op weg naar Arbourse. Het is al zeer vroeg warm maar gelukkig is een groot deel van de route door de bossen (daar is het lekker koel).
Als we aankomen in Arbourse staan er op de deur 6 telefoonnummers die we kunnen bellen. We beginnen bovenaan van de lijst maar niemand neemt op. Dan het dorp in. Werkelijk het hele dorp lijkt uitgestorven.
Op aanbellen reageert niemand.
Gelukkig kunnen we voor de refugio onder een afdak zitten, in de schaduw. Zo nu en dan proberen we maar weer te bellen.
Omstreeks 6 uur komt er een meneer, die een heel verhaal tegen ons houdt. We begrijpen weinig van wat hij verteld en als wij vragen of hij de sleutel heeft blijkt dat niet zo te zijn, maar hij onderneemt actie.
Even later is er een mevrouw met een sleutel. Zij legt ons het gebruik uit en verteld dat er een andere mevrouw komt voor de stempel en het geld.
Deze mevrouw is niet gekomen, dus hebben we at we moesten betalen achter gelaten in een speciaal hiervoor bedoeld geldkistje.

Zondag
We zijn weer vroeg op pad, het is al warm en natuurlijk moeten we direct klimmen. De route gaat weer door bossen maar de lanen zijn breed, dus warm.
We hebben nog geen bakker getroffen maar hebben wel at brood bij ons.
Dan na goed 3 uren wandelen komen we in een dorp met een bakker.
Omdat het zondag is kopen we een lekker eclair (gebakje) en dat eten we voor de zaak in de schaduw op.
Dan valt ons op dat het druk is in het dorp.
Een brocante (rommel) markt.
Grytje is niet te houden want ze moet een nieuwe lepel en er is een stand met bankjes in de schaduw waar ze koffie en broodje worst
verkopen, dus !
Hierna buiten het dorp in de schaduw een uurtje siësta en daarna op naar
La Charite sur Loire. Daar zitten we in een prachtige refuge en gaan zo wat eten koken een een lekkere cider erbij.

Totale afstand deze week : 138 excl. 9 km die wij verkeerd zijn gelopen.
Tot volgende keer !
Groet,
De pelgrims Gosse & Gryt

• 29 Juni 2014 - 08:27

Ytsje:

Goede morgen op deze zondag. wij hopen een dienst in de natuur te houden en jullie zullen vast weer in de natuur wandelen. Prachtig om te lezen wat jullie beleven en vooral ook de verdiepte contacten die jullie mogen ervaren. Het is jullie gegeven. Geniet zo veel mogelijk van de reis en we bidden met jullie op een goede aankomst. Groet van Harm en Ytsje.

• 29 Juni 2014 - 21:35

Anneke Zuiderveld:

Hallo Gosse en Grytsje,

Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie en heb nu even tijd om jullie prachtige verhalen te lezen. Jullie maken heel wat mee onderweg lees ik wel. Ik ben blij dat het weer beter is geworden maar met de hitte valt het ook niet mee om te lopen. Wat een kilometers hebben jullie al afgelegd en wat gaat de tijd toch snel. Ik wens jullie nog heel veel loop plezier toe en wacht op de volgende verhalen.

Met een liefde volle groet,

Anneke Zuiderveld

• 30 Juni 2014 - 10:13

Laura:

Hallo Gosse en Grytsje,
    jullie vragen je af wat je erin moet zetten, maar het blijft fijn om zo te lezen wat jullie meemaken en zo wat mee te reizen. En ik vraag me af wat ik als reactie moet plaatsen, want dit is telkens hetzelfde: blijf verslagen maken, dat is echt fijn om te lezen, en wij denken aan jullie en bidden voor jullie. Goede reis.