Weekverslag van 4 augustus t/m 10 augustus - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu Weekverslag van 4 augustus t/m 10 augustus - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu

Weekverslag van 4 augustus t/m 10 augustus

Door: Gryt Ytsma

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Grytsje

10 Augustus 2014 | Spanje, Hontanas

Weekverslag van 4 augustus t/m 10 augustus
Van Torres el Rio naar Hontanas

Deze week hebben we geconstateerd dat wandelen in Spanje heel wat anders is dan wandelen in Frankrijk. In Frankrijk hadden we een kaart en een routebeschrijving. De paden waren avontuurlijker.
In Spanje is veel veranderd in 8 jaar. Veel wegen zijn geplaveid en er zijn looppaden langs de wegen aangelegd. Je hoeft geen kaart te lezen, want alles is met gele pijlen aangegeven. Ook kun je vaak gewoon de andere pelgrims volgens.
Wij zijn wel gewend om tussen 6 en half 7 te starten. Dan zijn er ook niet veel pelgrims onderweg. Wij vinden dat heerlijk, stil, schemerig.
We hebben prachtige zonsopgangen gezien.
Ook de contacten zijn anders, oppervlakkiger is niet het goede woord.
Onderweg vraag je vaak:
- Waar kom je vandaan?
- Wanneer ben je gestart en waar?
Soms gaat het wat dieper als je samen op een terras zit of de avondmaaltijd deelt.
Hier zijn veel Spanjaarden en Italianen onderweg en helaas, ik kan ze niet verstaan.Italianen spreken vaak wel (wat) Engels . Dat maakt het wel makkelijker.

In Frankrijk liepen we vaak dagen met dezelfde mensen op en praat je onderweg over van alles.
De contacten waren wat dieper.

Zondag 3 augustus zijn we naar een dokter geweest omdat ik vermoedelijk een (besmette) tekenbeet heb gehad.
Om de gevolgen uit te sluiten hebben we maandag antibiotica gehaald bij de apotheek.Na 2 dagen was al zichtbaar dat het helpt.
De rare vlek trekt weg.
Hier in Spanje heb ik nog geen teken gehad. Houden zo !

Deze week waren we 100 dagen onderweg.
Dat hebben we gevierd met een terrasje (doen we elke dag).

Op maandag en dinsdag konden we onderdak krijgen bij de kerk.
Beide dagen hebben we de mis bijgewoond en konden we na afloop de pelgrimszegen meekrijgen. Dat hebben we gedaan, maar dat haalt het niet bij de zegen die ontvangen mochten bij de dienst in onze eigen gemeente en in Vezelay.
Hiermee wil ik dit verslag beëindigen.
Mag de zegen van God met jullie zijn.

Hartelijke groet,

Gosse en Grietsje

• 15 Augustus 2014 - 15:07

Ytsje:

Hoi Gosse en Gryt.
    Al weer een poosje in Spanje aan het lopen.
    mooi dat de plek op Gryt haar been kleiner wordt.
    Zo beleef je wel van alles.
    Komende week, 20aug. Hopen we bijelkaar te komen als INAS.
    We zullen vast veel over jullie praten, nu Gryt er niet bij is.
    Voor de verdere route wens ik jullie heel veel succes.

• 16 Augustus 2014 - 18:19

Sietie En Sipke:

Dag Gosse en Gryt

Al faak oan jim tocht en is it heech tiid om jim in berjochtsje te stjoeren.
    Alderearst wolle wy jim witte litte dat wy jim ferslaggen mei ynteresse lêzen hawwe .
    We begripe dat net alles like maklik giet en dêrom folle respekt foar jim trochsetten.
    We hoopje dat dizze lêste wiken jim goed ôf gean sûnder ûngemak !!

Noch efkes folhâlde en goede wiken tawinskwe.

Groetnis,

Sietie en Sipke

• 18 Augustus 2014 - 11:27

Greta En Arie:

Gosse en Gryt

Jullie zijn al zo ver gekomen, ik vind het een geweldige prestatie en dan die
    verslagen te lezen prachtig! Voor het laatste 'stuk'nog veel sterkte,kracht en wijsheid!
    En met de Zegen van de Heer. Lieve groetjes Greta