Weekverslag van 18 augustus t/m 24 augustus - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu Weekverslag van 18 augustus t/m 24 augustus - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Gosse en Grytsje Ytsma - WaarBenJij.nu

Weekverslag van 18 augustus t/m 24 augustus

Door: Gryt Ytsma

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Grytsje

24 Augustus 2014 | Spanje, Tríacastela

Weekverslag van 18 augustus t/m 24 augustus, van San Martin naar Triacastela.

We zijn nu bijna 4 maanden onderweg. Dat is lang. Vandaag, zondag de 24ste is de 120ste dag.
We weten nu ook dat een goede nachtrust wonderen doet. Dan begin je uitgerust aan een nieuwe dag.
We treffen al een poos de Nederlanders Loes en Arie in dezelfde herberg of plaats. Het is heel gezellig om samen even een terrasje te pakken en 's avonds samen te eten. We lopen niet samen, want we hebben niet hetzelfde tempo.

Op maandag zijn we in Astorga aangekomen.
We hadden het zo gepland dat we een korte route hadden om de kathedraal en het paleis van de bisschop te bezichtigen.
Het paleis en de tuin zijn ontworpen door Antonio Gaudi. We hebben heel wat foto's gemaakt, maar ik (Gryt) had me er meer van voorgesteld.
We zaten wel in een heel sfeervolle herberg.

De volgende dag ging het lopen goed.
Nog steeds worden we met respect behandeld en lovend toegesproken als we vertellen dat we uit Nederland zijn komen lopen.
Ze willen met ons op de foto. Gosse vertelt dat dit ook zo was in 2006. Weken geleden spraken we Italiaanse jongeren van circa 30 jaar.
Zij vertellen over de cultuur van een carrière opbouwen of een familie stichten.
Het is heel moeilijk voor hen om een keuze te maken.
Voor de meisjes dan, want zij moeten thuis blijven bij de eventuele kinderen. Het is ook heel gewoon om bij de ouders te blijven wonen tot je getrouwd bent.
Ook dat kan een moeilijke keuze zijn. Wat een verschil met Nederland.
Ik kom hierop omdat we deze week een stukje opliepen met een Italiaans meisje. Wij vertellen waar we vandaan komen en hoelang we samen zijn.
Voor we het doorhebben loopt ze te huilen. Dan denk je dat je wat verkeerd gezegd hebt, maar dan blijkt dat zij dat ook graag wil: een familie, een gezin, maar dan blijkt ze met hetzelfde probleem te worstelen als die anderen.
Wij zeggen maar dat een relatie hard werken is en dat ze haar hart moet volgen.
Dan gaan we elk weer onze eigen Camino lopen.

Op woensdag voerde de weg ons langs Cross Ferro, voor wie het niet weet: het is een lange houten paal met daarbovenop een ijzeren kruis.
Rondom dat kruis ligt een enorme berg stenen, kaartjes, doekjes, lintjes, van alles. Het is de bedoeling dat je een steen(tje) meeneemt van je (t)huis en dat aan de voet van dat kruis neerlegt.Dat is een beeld dat je zorgen d.m.v. die steen daar achter laat.Ik vond het heel ontroerend om daar te staan.
Ik was de rest van de dag ook wat verdrietig.
Ik ben hier veel emotioneler, maar spreek ook uit wat me bezighoud.
We beginnen thuis echt te missen. Vooral nu we dichterbij Santiago komen.

Op zaterdag stond O Cebreiro op het programma.
Dat is een dorp wat in Galicië ligt. Het is een toeristische trekpleister. Hier staan nog huizen , Pallozas, die in de stripboeken van Asterix en Obelix voorkomen.
1 is er ingericht als museum en ik heb daar foto's kunnen maken door even met een paar mensen naar binnen te lopen.

Later wilden we een plaats in de refugio, helaas de laatste 3 bedden werden ingevuld.We besloten om door te lopen; 7 km verder.
Weer pech, ook deze herberg zat vol.
De plaatselijke bar had ook kamers, daar hebben we gebruik van gemaakt ook al was dat duurder. Wij waren moe van het vele klimmen
Helaas bleven onze eetvrienden in O Cebreiro achter.

Vandaag, zondag, besloten we om een soort rustdag te houden en maar 15 km te lopen.Het was weer voor een groot gedeelte stijgen maar de route was mooi.
Prachtige vergezichten.
En we hebben weer een plaatsje gevonden voor de nacht.

Als laatste geef ik nog een weekmenu uit Spanje, we kunnen vaak kiezen uit 2 of 3 voor-en hoofdgerechten.

17-8: Paella, salade en toetje
18-8: Omelet+ aardappels, schnitzel/ rijstpudding
19-8: Groentesoep/zeetong met sla/ taart
20-8: Russisch ei/geroosterd steak /yoghurt
21-8: Pizza en meloen
22-8: Pompoensoep/ viscurry met rijst/ yoghurt met walnoot en honing
23-8: Gosse: vissoep/ bief stoofvlees met patat/verse kaas (kwark) en jam
Gryt: Doperwten met spekjes, rookworst, ei en aardappelen/ tonijnbrood/
amandeltaart

Nou, dit was het voor deze week.
Nog +/- 135 km naar Santiago en dan nog naar Finisterre (80km).
Tot ziens,
Gosse & Grietje
Pelgrims onderweg

• 29 Augustus 2014 - 13:33

Goaitske:

Succes nog even toppers!

• 29 Augustus 2014 - 14:09

Maartje En Niels:

Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat! We hebben nog vaak aan jullie gedacht tijdens de tocht. Veel succes nog de laatste kilometers!
    Groetjes, Niels en Maartje

• 29 Augustus 2014 - 14:59

Pieter Sikkema:

Heel veel succes voor de laatste kilometers. Jullie maken een heel mooi verslag.

Groeten
    Pieter

• 29 Augustus 2014 - 15:38

Anko Klunder:

wij vinden het een hele prestatie,succes de laatste kilometers.
    Anko en Dedtie

• 29 Augustus 2014 - 23:03

Ellie:

In gedachten loop ik de km met Jullie mee
    Het thuisfront is in zicht
    Elke keer is uit jullie verhalen te lezen dat mensen spontaan hun verhalen delen. Ontroerend

• 01 September 2014 - 15:15

Durk Postma:

Heb gisteren via Corry vernomen dat jullie Santiago hebben bereikt. Een prestatie van groot formaat. Ik wil jullie ook namens Zwanny feliciteren met dit behaalde resultaat. Hopelijk ook een goede thuisreis en zien we jullie binnen korte tijd weer in Burgum.

Durk en Zwanny

• 01 September 2014 - 22:01

Hans En Iris:

Fantastisch dat jullie dit doen en jullie droom achterna wandelen. Moet dan vaak denken aan onze eigen droom. Ik heb genoten van de verhalen.

• 03 September 2014 - 10:07

Jellie Prins:

Hoi G en G,

Hierbij dan eindelijk ook een berichtje van mij, al een aantal malen geprobeert, maar er ging steeds iets mis.
    Ik neem mijn petje af voor jullie beiden, wat een belevenis, als ik jullie verslagen lees.
    We hebben het bij het Tutteclub samenzijn bij Ytje, nog over jullie gehad,
    Dat het een hele prestatie is wat jullie doen, en dat wij dat onszelf niet gauw zagen doen
    om ook zo'n reis te gaan maken.
    Veel succes nog bij het laatste gedeelte van de reis, en daarna een goede thuisreis naar
    Friesland.

Lieve groet,
    Jellie

• 04 September 2014 - 18:47

Bernard En Ria Van Weeghel:

Dag Gosse en Grytsje,

Van harte gefeliciteerd dat jullie de gehele tocht van Burgum naar Santiago di Compostella hebben volbracht. Wellicht blijven jullienog even in Santiago om op adem te komen. Wij wensen jullie een goede thuisreis toe en hopelijk spoedig tot ziens.

Met hartelijke groet,

Ria en Bernard van Weeghel